L'ACTITUD EN EL CONFLICTE: LA MALEDICCIÓ, LA BÈSTIA I EL VIRUS


Fa unes setmanes vaig tenir l’oportunitat de participar com a professor en un curs de postgrau en habilitats socials i personals a l’empresa que orgabnitzava la Fundació UdG.

Es tractava de dotar de coneixements a persones que es troben a l’atur per assolir feina i, el més important, un cop aconseguida, mantenir-se i progressar laboral i professionalment a l’organització contractant.

En el meu cas, em va tocar donar-los coneixements i treballar les habilitats en la Resolució satisfactòria de conflictes, en concret per a la seva prevenció i la seva negociació amb èxit.

Una vegada més per desenvolupar aquesta part vam tirar dels 7 principis bàsics per la Resolució de Conflictes amb èxit. Aquests 7 principis són el producte de més de 20 anys d’experiència en la gestió de conflictes.

Tenint en compte això i el fet que el 50% de les persones que marxen d’una feina és generalment a causa de la mala relació amb el seu cap, vaig decidir posar molt d’èmfasi en l’actitud davant dels conflictes.

Així per regla general, les persones tenen 3 actituds possibles quan es troben en una situació de conflicte:

La primera és la MALEDICCIÓ. La persona es lamenta per la situació que està vivint i afirmar ser víctima d’una maledicció, d’una malastrugança, del destí, d’haver fet alguna cosa malament en una altra vida i que està pagant en aquesta, que alguna persona li ha fet un sortilegi maleït, perquè ella és una bona persona, que no fa mal a ningú, i que com pot ser que li estigui passant això.

La segona actitud és la de la BÈSTIA. En aquest cas, el conflicte es personalitza habitualment en una persona en concret, un culpable, que és una mala persona, una autèntica “Bèstia” amb la qual no es pot parlar, perquè sempre sembla està enfadada i enrabiada, que tenim la percepció que ens mira malament. Així que tractarem d’evitar-la, de sortir del seu camí. Potser algun cop ens enfrontarem, malgrat sabem que perdrem.

La tercera i última, el VIRUS. Com indica el seu nom, es tracta d’una cosa tòxica per la salut, quelcom perillós, amb efectes nocius. Es pensa en una o unes persones que donen problemes i que poden contagiar-los i t’acostes massa. Per aquest motiu és millor estar lluny, ja que d’entrada no tenim el remi ni tampoc volem diagnosticar el problema.

Darrera de la MALEDICCIÓ no hi ha cap situació sobrenatural, ni cap producte de l’atzar. En aquest pensament s’amaguen idees de no bloqueig, de no acceptació del conflicte, de no veure’s en cor, de cessió davant del destí que resultat incontrolable. Tot plegat, simplement, perquè no se sap com abordar i tractar de gestionar el conflicte.

La BÈSTIA ens fa por, però resulta que és humana. En conseqüència cal fer l’esforç d’esbrinar que ens atemoreix, perquè als nostres ulls aquesta persona es manifesta de manera que ens espanta. Darrera d’aquesta conducta, s’amaguen estereotips sobre les persones, idees negatives preconcebudes, pors i rumors. Per desfer aquesta conducte necessitem informació. Ens hem d’acostar i tractar de parlar amb la “bèstia”. Fins ara havíem decidit creure els altres i evitar-la, quan ens podríem haver comunicat i desfer malentesos i millorar la relació. Un somriure d’entrada ajuda molt.

Com a qualsevol VIRUS, i tenint en compte que encara no s’ha mort cap persona pel contacte amb aquest “virus”, el que cal realitzar és un diagnòstic de la situació i, per tant, d’elaborar una anàlisi per saber quins són els factors que provoquen aquesta forma d’actuar negativa, per aplicar a posteriori diferents intervencions en funció de la condició causal.

En síntesi, cal pensar que les persones no actuen amb maldat, sinó que ho fan de forma errònia i que, per tant, el conflicte originat no és negatiu d’entrada, ja que ens esperona, tard o d’hora, a trobar una solució. Per tant, d’entrada cal tenir una actitud receptiva, proactiva, propera cap a les persones i orientada a l’anàlisi de les causes i a la recerca conjunta d’una solució, fins i tot podríem dir que, des d’aquest esquema, positiva cap a les persones i el conflicte, ja que només d’aquesta manera s’obriran nous escenaris de resolució.